Idyllisch en hilarisch - Reisverslag uit Chantelle, Frankrijk van Els - WaarBenJij.nu Idyllisch en hilarisch - Reisverslag uit Chantelle, Frankrijk van Els - WaarBenJij.nu

Idyllisch en hilarisch

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

31 Juli 2016 | Frankrijk, Chantelle

Chantelle ligt in het noorden van de Auvergne, de Bourbonnais of Allier, beide benamingen kom ik tegen. Het is een dorp met historische betekenis. Ons huisje is gebouwd in de muur die de omwalling was van het oude kasteel. Het kasteel is in verval geraakt en al in de middeleeuwen werd het herbouwd tot een klooster. Halverwege de 19e eeuw heeft een groep Benedictijnse nonnen haar intrek genomen en die wonen er nog steeds, nou ja, natuurlijk niet dezelfde die 150 jaar geleden kwamen.... Hun leven staat in het teken van bidden en werken en in hun geval betekent dat de fabricage van zeep en aanverwante artikelen. Na ons bliksembezoekje gisteren gaan we de abdij nog bezoeken. Van het oude kasteel zijn nog resten en ons huisje is dus gebouwd in een oude muur. We zijn er over uit dat het idyllisch is!
Hilarisch werd het vandaag ook. Vanmorgen vroeg togen we naar de bakker, de hemel geheel bewolkt. Prima weer voor een wandeling dus en een rondje begint bij de abdij. Het dorp is gelegen een paar 100 meter boven een riviertje, dus eerst een flinke afdaling. Via een ijzeren brug de rivier overgestoken en een klim naar boven om op een weg uit te komen die mooie uitzichten gaf op het dorp, de abdij en de omgeving. Vervolgens via een landweg weer afdalen naar de rivier die over gestoken kon worden over grote stapstenen. Wouter vertrok direct, ik bleef dralen. Mijn evenwicht is op zich niks mis mee, maar in combinatie met water heb ik mindere ervaringen. Wouter kwam terug en nam mijn rugtasje en fototoestel over. Ik ging vol vertrouwen op pad maar ik haalde niet eens de tweede steen, mijn rechtervoet gleed van de eerste steen en ik plonsde pardoes in het water van de Bouble tussen de 2 stenen. Au... nat.... modder... hilarisch. Wouter, de schat, nam niet eens een foto van de hachelijke situatie maar bekommerde zich na de schrik om het slachtoffer. De schade viel mee, een schaafwondje en even moeite om overeind te komen. Behoorlijk dubbel gelegen van het lachen, wat een kluns zeg! Nou ja, we namen natuurlijk vervolgens de alternatieve route, terug naar de ijzeren brug. Dat was mijn avontuur vandaag.
De bemodderde kleren meteen een sopje gegeven, komt het kampeergevoel ook weer even boven.
Lekker bijgekomen met een kop vers gezette koffie, brood met heerlijke ham uit de Auvergne en genieten van de rust bij ons huisje.
Later in de middag vonden we dat de TR genoeg rust had gehad en zijn we nog een tochtje gaan maken. We passeerden een mooi Middeleeuws stadje waar we nu vanavond opnieuw naar toe geweest zijn. In Gannat was de laatste dag van een folkloristisch festival, we hebben het bezocht, maar de parade in Utrecht was vele malen leuker en gezelliger! We stopten in een dorpje waar een vlooienmarkt was, toen we het terrein opliepen schalde uit de luidspreker "don't know where I am looking for", klopte als een bus, oude zooi! We reden langs de Gorges van de Sioul, een ander riviertje hier in de buurt, weggetjes, kleiner dan klein op de kaart en tot slot kwamen we nog door een dorpje waar een automuseum bleek te zijn. Het was bijna sluitingstijd dus bezocht hebben we het niet, wel grappig om te zien.
Vanavond gingen we terug naar Channoux, het Middeleeuwse dorp, volgens de folders een van de mooiste dorpen van Frankrijk, om te eten. Met mijn hoog gehakte sandalen had ik even geen rekening gehouden met de Middeleeuwse bestrating, wat een uitdaging! We hebben heerlijk gegeten bij een semi culinair restaurant, specialiteiten van de Auvergne. En nu gaan we lekker slapen! Foto's uploaden is nog niet gelukt, ga ik morgen eens uitgebreid mee aan de slag!